Followers

Tuesday, November 20, 2018

POHON BERTASBIH : 19 November 2018 | Tanam Pokok Selom

BACKYARD GARDEN
(Green Green Plant Of Home)


Ulam Selom
  
19/11/2018
Menanam Pokok Selom

Pokok Selom, dikenali juga dengan nama botaninya “oenanthe javanica”. Dari perkataan Greek yang bermaksud “Jambak bunga”. Dikatakan berasal dari Asia Timur. Selom  adalah pokok akuatik. Namun boleh ditanam dalam polybag.


Persediaan

Keratan Selom

Sebelum menanam,   ada beberapa persediaan. Mula-mula sekali  baja peraman sisa sawit digaul dengan sabut larutan baja. Digaul sampai sebati dan menjadi sewarna. 5 polybag bersaiz 14x14 disediakan untuk diisi dengan tanah baja.

Rendan Batang

8.12 pagi, kerat pokok selom dari backyard corner. Lebih baik lagi kalau dah ada akar. 8.13 pagi, memilih beberapa batang yang agak besar. Kemudian mengerat, sekurang-kurangnya dua ruas atau stolon.  Di ruas inilah nanti akar dan pucuk selom tumbuh. 8.22 pagi, merendam  batang beruas di dalam air untuk menyegarkan kembali batang selom.


Keratan Batang

Tanaman Batang

8.36 pagi, agih sama banyak batang-batang yang hendak ditanam. 8.44 pagi, tanam dalam polybag. Kalau boleh iringi dengan surah dan lagu. Sesungguhnya pokok selom adalah hidupan yang mempunyai aura dan aroma. 

Mengikut Journal of Plant Molecular Biologies : Prof. William Brown mendakwa, tanaman menegluarkan suara-suara halus yang tidak mampu didengar oleh telinga. Akhirnya beliau mengaku kebenaran Al Quran dengan mengucap syahadahnya.


Prof William Brown

“Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tidak ada suatu pun melainkan bertasbih memujiNya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dialah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.” Surah Al Isra : Ayat 44


Demikian tasbih pokok selom yang mempunyai kelebihannya: Mengadungi eta-karotena, vitamin E, asid askorbik dan  besi yang banyak. Riboflavin dan kalsium agak sederhana. Protein pula 1.1%. Malah daunnya yang kaya dengan klorifil mempunyai sifat antigenotosik dan antioksidan.


Lebih detil lagi kandungan 100 gram selom : 0.16 g protin, 0.4 g lemak, 91.6 g air, 4.4 g serat, 0.51 g vitamin A, 138 mg kalsium, 60.5 g vitamin C, 0.31 mg vitamin B dan 110 kj tenaga. Bijinya pula mengandungi 3.5% minyak selom.


Tempat Redup

Dari segi "medicinal herbs": Rebusan daunnya digunakan dalam rawatan jangkitan influenza, demam panas, penyakit kuning, haematuria dan metrorrhagia. Daunnya digosok ke dahi untuk menghilangkan sakit kepala. Batangnya dikunyah dan ditelan untuk meredakan batuk. Daunnya pula diikunyah dengan halia liar dan garam abu tradisional sebagai penawar untuk keracunan


Pokok Selom

font-size: 13.0pt;

No comments:

Post a Comment